مقالات

تولید زعفران در خراسان رضوی

زعفران خراسان مرغوب ترین و پرطرفدار ترین زعفران در ایران و سراسر جهان است. بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. استان خراسان رضوی نیز با تولید بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور مرکز اصلی و بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

زمان کاشت و برداشت زعفران در خراسان رضوی

زمان کشت زعفران در خراسان هم مانند سایر استان ها از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است . در خراسان با توجه به بیشتر بودن دمای هوا نسبت به سایر مناطقی که در آن زعفران کشت می شود، برداشت زعفران اوایل آبان ماه رخ می دهد. از جایی که شروع برداشت زعفران در خراسان از اوایل آبان است باید گفت که تا پایان آبان ماه تقریبا تمام زعفران ها چیده شده اند.

محصول زعفران به شدت تحت تاثیر شرایط اقلیمی به ویژه دمای هوا و بارندگی است.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که میزان بارندگی در خراسان رضوی ۳۲۵ میلیمتر بود، ۳۲۰ تن زعفران در این استان تولید شد. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که بارندگی حدود ۲۹۲ میلیمتر بود، میزان تولید محصول ۳۰۹ تن بود. اما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که خراسان رضوی سال سختی را از لحاظ بارندگی تجربه کرد و بارندگی به ۱۱۹ میلیمتر رسید، عملکرد تولید زعفران نیز به ۱۵۰ تن رسید. سال ۱۴۰۱پیش‌بینی‌ها با ۱۵۸ میلیمتر بارندگی تولید ۱۷۰ تن زعفران بود. که چون بارندگی در برخی مناطق این استان مناسب بود، عملکرد زعفران استان خراسان رضوی نیز بیشتر بود.

 

در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد .ضمن اینکه از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *