مقالات

تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان کرمانشاه

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است . که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین می‌کند.

همانطور که در مقاله قبلی به آن اشاره شد ،  با توجه به شرایط و تنوع آب و هوایی، امکان تولید محصولات مختلف کشاورزی از گرم‌ترین محصول مانند خرما تا سیب که در مناطق سردسیر رشد  می کند ،  در این استان وجود دارد. که در ادامه به معرفی و بررسی این محصولات می پردازیم . با ما ، رسان آب همراه باشید .

محصولات زراعی کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از تأمین‌کنندگان اصلی و  چهارمین تولیدکنندهٔ گندم در کشور ایران است . در این استان  فصل برداشت گندم از ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و تا پایان مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد.

همچنین این استان  یکی از تأمین‌کنندگان اصلی ذرت در ایران است. در کرمانشاه حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول ‌است که ۲۵۰ هزار تن ذرت دانه‌ای از آن برداشت می شود و بر این اساس این استان  در رتبهٔ دوم تولید ذرت دانه‌ای در میان استان‌های ایران قرار دارد.

کشت زعفران در استان کرمانشاه سابقه‌ای چند هزار ساله دارد.  کرمانشاه استانی با بهترین شرایط برای کشت زعفران است .شهرستان‌های صحنه، اسلام‌آباد غرب، سنقر، کرمانشاه و جوانرود بهترین نقاط این استان برای کشت زعفران هستند.

نخود یکی دیگر از محصولات کشاورزی این استان است که کشت آن در این منطقه قدمتی طولانی دارد. نخود کرمانشاه یکی از بهترین ارقام نخود در ایران است. استان کرمانشاه با متوسط سطح زیر کشت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار و متوسط تولید سالانه ۸۵ هزار تن نخود، نزدیک به ۲۵ درصد از تولید نخود ایران را تأمین می‌کند و در رتبهٔ اول تولید این محصول در ایران قرار دارد.

چغندر قند یکی دیگر از محصولات کشاورزی این استان است. بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول مربوط به شهرستان اسلام‌آباد غرب است. چغندر تولیدی در این شهرستان با داشتن عیار ۱۶ از کیفیت بالایی برای تولید قند برخوردار است.

آفتابگردان یکی دیگر از محصولات کشاورزی استان کرمانشاه است. شهرستان سنقر و کلیایی قطب کشت آفتابگردان در این استان به‌شمار می‌رود و آفتابگردان آجیلی این شهرستان که رقم عمدهٔ آن را سفید ابلق پوست نازک تشکیل می‌دهد از کیفیت و شهرت بالایی برخوردار است.

محصولات باغی کرمانشاه

یکی از محصولات باغداری در استان کرمانشاه گردو است. تقریباً در همه شهرستان‌های استان باغ گردو وجود دارد، اما بیشترین میزان باغ گردوی استان در شهرستان پاوه قرار دارد. گردوی کرمانشاه به دلیل کوهستانی بودن منطقه و استقرار باغ‌ها در ارتفاعات، دمای مناسب، میزان روغن بالا و عطر و طعم خوب کیفیت بالایی دارد. گردوی تولید شهرستان پاوه نیز به دلیل استفادهٔ کم از سم و کود از محصولات سالم به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین ارقام گردوی استان کرمانشاه گردوی چندلر، فرانکت و فرنور است. فصل برداشت گردو در شهرستان‌های گرمسیر کرمانشاه از اوایل شهریور است و در شهرستان‌های سردتر تا اواخر مهر ادامه پیدا می‌کند.

احداث باغات پسته از اواسط دههٔ ۱۳۷۰ در کرمانشاه آغاز شد. مجموعاً ۲۳۴ هکتار باغ پسته در این استان وجود دارد که عمدتاً زیر کشت دو رقم پستهٔ اکبری و احمدآقایی قرار دارد. در همهٔ شهرستان‌های کرمانشاه کشت پسته وجود دارد، اما بیشترین میزان باغات پسته مربوط به دو شهرستان اسلام‌آباد غرب و گیلانغرب است.

در این استان  همچنین مرکبات نیز تولید می‌شود. عمدهٔ محصول مرکبات کرمانشاه مربوط به شهرستان قصر شیرین است که در آن پرتقال، لیموترش، نارنگی و گریپ فروت کشت می‌شود و لیمو شیرین تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *