مقالات

تولید محصول گندم در آذربایجان غربی

سالانه ۸۰۰ هزارهکتار از زمینهای کشاورزی استان آذربایجان غربی زیرکشت انواع محصولات زراعی قرار می گیرد ، که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار آن مربوط به تولید محصول گندم است.گندم، چغندرقند، سیب درختی و انگور محصولاتی هستند که آذربایجان غربی در تولید آن ها پیشتاز کشور است . ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و ۱۱۵ هزار هکتار باغ این استان مناسب برای تولیدات در زمینه کشاورزی هستند.

از مجموع ۳۸۱ هزارهکتار از اراضی که زیر کشت  محصول گندم قرار می گیرد، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت می شود .که از میزان  بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم  برداشت می شود.

این استان جزو ۱۰ استان برتر در تولید محصول گندم است و گندم زارهای موجود نیاز داخل استان را تأمین می‌کند.بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.

میزان تولید محصول گندم در شهرستان های ارومیه و بوکان

شهرستان ارومیه از قطب‌های تولید گندم مرغوب در استان آذربایجان غربی است. بیش از ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های ارومیه به کشت گندم اختصاص دارد. که شامل ۱۰ هزار و ۴۵۲ هکتار گندم آبی و ۳۳ هزار و ۱۳۴ هکتار گندم دیم است .برداشت  محصول گندم در شهرستان ارومیه از ابتدای تیرماه آغاز می شود.همچنین علاوه بر ارومیه میزان بالایی از تولید گندم استان آذربایجان غربی مربوط به شهرستان بوکان با ۲۰ درصد کل تولید استان است .

روند نزولی تولید محصول گندم در  آذربایجان غربی

 آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مراکز تولید و صادر کننده گندم به استان‌های دیگر بود، نیم دهه است که جایگاه خود را از دست داده و هرسال ضعیف‌تر عمل می‌کند.به دلیل کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم وخشک ، قدرت پایین خرید کشاورزان و قیمت بالای نهاده ها  تولید وبرداشت گندم در استان آذربایجان غربی با روند نزولی همراه شده است .

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *