مقالات

تولید پسته در استان کرمان

استان کرمان به عنوان بزرگترین قطب تولید پسته ایران شناخته می شود و پسته آن به لحاظ کیفیت و طعم در جهان بی‌نظیر است. استان كرمان، رتبه اول را در توليد و سطح زير كشـت پسـته در كشـور دارد. از این استان بیش از ۹۵ درصد محصول پسته ایران به دست می آید و این استان بیش از ۸۷/۵ درصد از باغات پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

استان کرمان در فلات مرکزی ایران قرار دارد که بیشترین سطح آن را مناطق کویری با آب و هوای گرم در تابستان و سرد در زمستان تشکیل می‌دهد . اما سرمای هوا در زمستان به ندرت به زیر صفر می‌رسد، در واقع سرمای هوا در زمستان در این استان بین صفر تا ده درجه بوده و در این دما بدون اینکه درختان پسته آسیب ببینند می‌توانند زمستان را سپری کنند.گرمای هوا ممکن است در بسیاری از مناطق به بیشتر از ۴۰ درجه در اوج تابستان برسد .که این گرما برای رشد و باردهی درختان پسته مشکلی ایجاد نمی کند.

در میان شهرستان های استان کرمان که باغ پسته دارند، رفسنجان با بیش از ۷۰ درصد کل تولید پسته و تعداد باغ پسته، رتبه اول را دارا ست. بعد از شهرستان رفسنجان بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان کرمان متعلق به شهرستان‌های سیرجان، شهربابک، کرمان، زرند، انار و راور است.

صادرات پسته

تولید پسته صادراتی ایران یکی از بخش های مهم بدنه اقتصاد غیرنفتی کشور است. پسته به عنوان یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی داشته باشد . حصول پسته که یک محصول استراتژیک برای کشور است و بیش از 70 درصد آن از گمرکات استان کرمان صادر می‌ شود.که یکی از پنج محصول اصلی بخش صادرات کشاورزی ایران در سطح جهانی به شمار می ‌رود.

محدودیتهای استان کرمان در تولید پسته

درست است که استان کرمان قطب تولید پسته کشور شناخته می شود ، اما به مرور زمان و با گرم تر شدن هوا و همچنین کاهش میزان بارش سالیانه که تمام مناطق کشور را درگیر کرده است به تدریج شرایط استان کرمان برای تولید پسته از حالت ایده آل در حال خارج شدن است. محدودیت شدید منابع آب از یک سود و از سویی دیگر تبخیر بیش از اندازه ی آب از سطح خاک به واسطه ی گرمای بیش از اندازه ی هوا سبب شده رشد درختان پسته در این اقلیم با مشکل مواجه شود.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *