مقالات

تولید گندم در استان فارس

گندم از مهمترین گیاهان زراعی جهان است و در ایران نیز از گیاهان زراعی استراتژیک محسوب میشود. استان فارس مقام اول تولید گندم را در ایران دارد. از آنجایی که اقلیم غالب این استان، گرم و خشک بوده و منابع آب محدود میباشند، بنابراین شناسایی منـاطق مسـاعد بـراي کشـت دیـم وحداکثر بهره گیري از بارش، میتواند در کاهش مصرف آب جهت آبیاري، به میزان قابل توجهی موثر باشد.

سطح کشت گندم در استان فارس  برابر بـا 389346 هکتـار بـوده است. که  311585 هکتار آن مربوط به کشت آبی و 77761 هکتار آن به کشت دیم اختصاص داشته است. کـه شهرسـتان هـاي ممسـنی، کـازرون، سـپیدان و بخـش هـایی از شهرستانهاي شیراز، اقلید و فیروزآباد از نظر کشت گندم دیم در شرایط مناسبی قرار دارند.اما نـواحی شـرقی، جنـوب شـرقی و جنـوبی اسـتان شـرایط نامساعدي را براي کشت گندم دیم دارند.برداشت خوشه های طلایی گندم در استان فارس هر ساله به طور معمول از اواسط فروردین ماه در مناطق گرمسیر جنوب فارس آغاز و در اواسط شهریور ماه در شمال فارس پایان می پذیرد.

کاشت گندم در شهرستان خرم بید

خرم بید یکی از شهرستان های کوهستانی و سردسیر شمال فارس است که هر ساله حدود ۶ هزار هکتار از اراضی آن در مهر ماه زیر سطح کشت گندم قرار می گیرد و پس از یک دوره خواب عمیق زمستانه در شهریور ماه سال بعد عملیات برداشت از این مزارع انجام می پذیرد.

طول دوره طولانی داشت در این زراعت و شرایط سردسیری منطقه که منجر به یک دوره خواب عمیق زمستانه گندم می گردد سبب می شود یکی از باکیفیت ترین محصول گندم در سطح کشور با قابلیت نان آوری بالا و درصد پروتئین بالا در این شهرستان تولید گردد به نوعی که جهت بالا بردن خاصیت نان آوری سایر گندم های تولیدی در سایر نقاط استان در انبار سیلو از ترکیب این نوع گندم در تولید آرد مورد نیاز نانوایی ها استفاده می گردد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *