مقالات

حفظ نباتات در خوزستان

حفظ نباتات و گیاهان یکی از اقدامات مهم در کشاورزی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین فعالیت هادر زمینه حفظ نباتات در استان خوزستان بپردازیم . با رسان آب همراه باشید.

مهمترین فعالیت هادر زمینه حفظ نباتات:

1 -در استان خوزستان حدود 95 نوع سم براي کنترل 140 نوع بیماري و 142 نوع آفت مصرف می شود.برنامه جدي حفظ نباتات استان حذف سموم پر خطر و معرفی سموم بی خطر و توصیه روشهاي کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی است.

2 -عملیات کنترل بیولوژیک در سطح 54400 هکتار در سال 1390 براي مزارع گوجه فرنگی، ذرت ونیشکر و باغات مرکبات مقام نخست کشور را به خوزستان اختصاص دارد.

3 -15 انسکتاریوم (مرکز تولید حشرات مفید) با اشتغال حداقل 60 نفر فارغ التحصیل رشته گیاهپزشکی در سطح استان خوزستان راه اندازي شده است. در خوزستان 5 عامل بیولوژیک توسط بخش خصوصی تولید و در مزارع رها سازي می شود.

4 -حدود80 %غلات و خوراك دام کشور از طریق بندر امام در ماهشهر صادر و وارد می شود.  تبادل این حجم محصول در سطح مراکز قرنطینه کشور بسیار حایز اهمیت است.

5 -براي ارائه خدمات مربوط به قرنطینه گیاهی 6 مرکز قرنطینه خارجی استان در مرزهاي آبی و(شهرستان بندر ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر، اهواز و دشت آزادگان) استان خوزستان
فعالیت می نمایند.

6 -نخیلات استان با سطح 42195 هکتار از سالم ترین نخیلات کشور می باشد و از نظر میزان تولید وسطح کشت مقام اول کشور را خوزستان دارد. حدود 50 درصد خرماي کشور مربوط به رقم استعمران در خوزستان است که بازار بین المللی دارد.

همچنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

7 -تولید محصول سالم مرکبات، خرما ،گندم،ذرت،گوجه فرنگی و سبزي و صیفی در استان خوزستان هدف گذاري شده است .در محصولات مرکبات و گوجه فرنگی برند سبز محصول سالم از اداره کل استاندارد استان اخذ شده است.

8 -مبارزه با علف هاي هرز مزارع گندم و جو زارعی گذشته در سطحی معادل 948260 هکتار انجام شده است . همچنین رتبه نخست کشور در 12 سال متوالی مربوط به خوزستان است.

9-اجراي 43 پروژه استانی اجرایی- تحقیقی در زمینه آفات و بیماري هاي مهم کشت هاي استراتژیک استان بویژه گندم ،ذرت،نخیلات، مرکبات و سبزي و صیفی از سایر فعالیت برجسته حفظ نباتات خوزستان است.

10 -استان خوزستان سالانه با ضدعفونی بیش از 129 هزارتن بذر گندم و جو جهت پیشگیري از بیماري هاي بذر زاد گندم در کشور رتبه اول را در طی 7 سال گذشته حفظ نموده است.

11-تهیه و توزیع بیش از 20000 هزارلیتر/کیلو مواد غیر شیمیایی و بیولوژیکی جهت اجرایی نمودن پوشش 59500 هکتار از مزارع و باغات استان تحت مدیریت مبارزه تلفیقی IPM.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *