مقالات

شیلنگ برزنتی و تاریخچه ساخت و توسعه آن

شیلنگ آبیاری برزنتی، در مواردی استفاده می شود که ما نیاز به انتقال آب از منبع اصلی یا لوله آب داریم. از این مدل شیلنگ آب بیش تر از همه در کارهایی مانند شست و شو، آبیاری درختان، خاموش کردن آتش و … استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم در خصوص تاریخچه ساخت و توسعه شیلنگ برزنتی صحبت کنیم.

روش‌های اولیه اطفای حریق

استفاده از شیلنگ برای خاموش کردن آتش، به 400 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در این دوران، از روده گاو برای ساخت شیلنگ و خاموش کردن آتش استفاده می‌شد. اما به دلیل کارآمدی بسیار پایین این نوع از شیلنگ‌ها، بسیاری ترجیح می‌دادند از سطل‌های  آب برای اطفای حریق استفاده کنند. به این صورت که به هنگام حریق، مردم سطل‌ها را از منبعی همچون چاه آب پُر و آن‌ها را دست به دست می‌کردند و در نهایت بر روی آتش می‌ریختند. در این روش مقدار زیادی آب در مسیر از سطل به زمین می‌ریخت و هدر می‌رفت.

شیلنگ های آتش نشانی چرمی

شیلنگ آتش نشانی چرمی با پرچ فلزی

در سال 1693 ، جان ون دیر هایدن هلندی (Jan Van Der Heiden) به کمک پسرش نیکولاس(Nicholaas)، اولین شیلنگ آتش نشانی دوران جدید را ساخت . این شیلنگ ها از دوختن  چرم  50 فوتی (15 متری) مانند دوختن توپ فوتبال آمریکایی بوجود آمدند. حتی با وجود محدودیت‌های فشار، اتصال شیلنگ به نازل گردن غاز امکان نزدیک‌تر شدن و استفاده دقیق‌تر از آب را فراهم می‌کرد. ون در هایدن همچنین با نسخه اولیه یک شلنگ مکش که از سیم برای سفت نگه داشتن آن استفاده می کرد، معروف شد.

در سال 1807 ، دو آتش نشان خلاق اهل فیلادلفیا، جیمز سلرز (James Sellars) و آبراهام پنوک (Abraham Pennock)، به جای دوختن‌شیلنگ چرمی  از پرچ های فلزی استفاده کردند. نوآوری آن‌ها در ساخت شیلنگ آتش نشانی، علاوه بر آنکه جلوی نشتی آب را می گرفت سبب می‌شد شیلنگ فشار آب بیشتری را تحمل کند. اما مهم‌ترین ایراد این ابداع این بود که وزن شیلنگ به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یافت؛ به طوری که جرم یک شیلنگ 15 متری به  40 کیلوگرم می‌رسید!

شیلنگ آتش نشانی لاستیکی با روکش نخ

جیمز بوید (James Boyd) در سال 1821، شیلنگ آتش نشانی لاستیکی با روکش نخ (شیلنگ برزنتی) را بداع و آن را ثبت اختراع کرد. این شیلنگ بسیار کارآمد بود؛ به طوری که شهردار بوستون اعلام کرد یک شیلنگ 18 متری، کار 60 مرد که با سطل بر روی آتش آب می‌ریزند را انجام می‌دهد.

شیلنگ پنبه‌ای بدون درز

در سال 1878 میلادی، یک شرکت آمریکایی اولین شیلنگ آتش نشانی پنبه ایی بدون درز را ساخت. در مدت کوتاهی، شرکت های دیگر کیفیت این شیلنگ را بهبود بخشیدند. شیلنگ‌هایی که در این دوران ساخته شد فشار بالایی از آب را تحمل می‌کرد، که این امکان را برای آتش نشانان مهیا می‌ساخت تا حجم بالایی از آب را در جهت اطفا استفاده‌ کنند. اما مشکل بزرگی که هنوز هم وجود داشت این بود که این شیلنگ‌ها در معرض پوسیدگی قرار داشتند؛ برای جلوگیری از پوسیدگی، مردم مجبور بودند پس از هر بار استفاده آن را کاملا خشک کنند.

شیلنگ‌های پلی استر و داکرون

در دهه 1970، شیلنگ‌های پلی استر و داکرون تولید و به بازار عرضه  شدند. این شیلنگ‌ها مانند نمونه‌های ساخته شده از پنبه پوسیده نمی‌شدند، اما برای جلوگیری از کپک زدن، بعد از هر بار استفاده باید خشک می‌شدند.

شلنگ آتش نشانی هایی که امروزه استفاده میشوند.

شیلنگ آتش نشانی یک شیلنگ با قابلیت تحمل فشار بسیار بالا است که برای انتقال آب و یا مواد ضد حریق  به سمت آتش استفاده می شود. شیلنگ آتش نشانی را می توان به یک ماشین آتش نشانی یا یک شیر آتش نشانی متصل کرد. که باید تحمل فشار بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو پاسکال را داشته باشد. و پس از استفاده باید حتماً خشک شوند زیرا آب یا موادی که پس از اطفای حریق در شلنگ می‌ماند ممکن است باعث خرابی و فرسودگی شلنگ و در نتیجه عدم کارایی مناسب آن در مواقع ضروری گردد.

امروزه شیلنگ‌های دولایه با لایه داخلی EPDM و لایه خارجی الیاف مصنوعی در سایزهای مختلف تولید می‌شوند که در اصطلاح بازار به آنها شیلنگ برزنتی می‌گویند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه شیلنگ های برزنتی کمک خواهیم کرد.

شیلنگ برزنتی

انواع لوله برزنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *