مقالات

عملکرد استان کردستان در کشت های بهاره و پاییزه

استان کردستان یکی از استان های حاصلخیز و از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور است . این استان  یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد. که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است. از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است. عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی این استان  نیز توت فرنگی است .

در این مقاله از سری مقالات استان کردستان قصد داریم به بررسی کشت های پاییزه و بهاره در این استان بپردازیم . با رسان آب همراه باشید .

کشت بهاره در استان کردستان

کشت بهاره در مزارع استان کردستان با حدود 15 تنوع محصول زراعی و جالیزی با کشت محصول نخود آغاز شده و با سیب زمینی در خردادماه به پایان می‌رسد.

سالانه به طور متوسط 165  هزار هکتار از اراضی این استان تحت کشت محصولات بهاره شامل نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، ذرت، چغندرقند، یونجه، شبدر، اسپرس، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه و سایر محصولات سبزی و صیفی قرار گیرد. که بیشترین سطح زیرکشت  با سطح ۱۰۰ هزار هکتار به نخود دیم اختصاص دارد .

سیب زمینی با هفت هزار هکتار، گلرنگ با سه هزار هکتار، خیار با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، گوجه فرنگی با یک هزار و ۵۰۰  هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه های بعدی کشت بهاره این استان قرار دارند.

همچنین هندوانه، بادمجان، خربزه و برخی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط کشاورزان کردستانی در فصل بهاردر اراضی این استان  کشت می‌شوند.

کشت پاییزه در استان کردستان

کشت پاییزه از سری کشت هایی است که  دارای پتانسیل بسیار خوبی است و تولیدکنندگان استان کردستان به آن بسیار توجه دارند . این کشت های پاییزه در استان کردستان با کشت دانه روغنی کلزا  هر سال از اول مهر تا آخر آبان انجام می‌شود  . که این اراضی زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو، کلزا، ماشک، گاودانه و خلر قرار می گیرد.

هر سال به طور میانگین حدود 625 هزار و 500 هکتار از اراضی این استان زیر کشت غلات پاییزی می‌رود . که این میزان 582 هزار هکتار گندم، 40 هزار هکتار جو و 3 هزار و 500 هکتار کلزا را شامل می‌شود.

نکته حائز اهمیت کشت پاییزه در این استان مربوط به محصول توت فرنگی می باشد . چرا که فصل پاییز هیچ منطقه‌ای در کشور جز کردستان محصول توت‌فرنگی تولید نمی‌کند و به همین دلیل کشت پاییزه این محصول سودآوری زیادی برای این استان دارد .

 

 

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *