مقالات

عملکرد بسیار خوب یزد در کشت گلخانه ای

یزد به عنوان استانی واقع در کویر مرکزی ایران که به دلیل کاهش باران و خشکسالی‌های پی در پی با مسئله کم آبی روبرو  است.اما از نظر بهره وری عملکرد بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد و با اصلاح الگوی کشت با بیش از دو هزار هکتار گلخانه صیفی و سبزی، توانسته در رتبه دوم تولید این محصولات قرار گیرد. که علاوه بر تامین نیاز داخلی در عرصه صادرات نیز تاثیر بسیاری داشته باشد.

سطح زیرکشت و تولید محصولات گلخانه‌ای استان یزد

سال ۱۳۹۲، سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای استان یزد هزار و ۱۶۰ هکتار بوده ، که این عدد با ۸۰ درصد افزایش به ۲ هزار هکتار رسید. که این استان از لحاظ سطح زیر کشت گلخانه ها در رتبه چهارم بعد از تهران ، کرمان و اصفهان قرار دارد و عمده گلخانه های این استان در شهرستان های یزد و اشکذر می باشند.

همچنین تولید محصول گلخانه‌ های این استان که در سال ۱۳۹۲، ۳۴۸ هزار تن بود نیز هم اکنون با حدود ۶۴ درصد افزایش به ۵۷۰ هزار تن رسیده است . که معادل ۲۰ در صد از محصولات گلخانه‌ای کشورمی باشد . بیشترین محصولات کشت شده در گلخانه‌های این استان خیار، فلفل دلمه‌ای، گوجه و بادمجان است . که از میان آن‌ها خیار و گوجه فرنگی دو محصول عمده هستند .که در فصل نخست عمدتا خیار کشت می شود و در فصل دوم سال زراعی نیز عمدتا گوجه کشت می شود. ۷۰ درصد  این محصولات گلخانه ای یزد به خارج از کشور صادر می شود .که کشورهای اوراسیا ، روسیه ، افغانستان  عراق ، قطر، عمان  و امارات وارد کننده این محصولات از استان یزد هستند .

باید در نظر داشت که هدف از کشت محصول گلخانه ای افزایش بهره وری آب، ایجاد ارزش افزوده بالا در عرصه اقتصادی ، توسعه صادرات غیرنفتی، تامین نیازهای استان و کاهش سطح زیرکشت گیاهان پرآبخواه است . که ظرفیت های استان یزد در توسعه کشت گلخانه ای بسیار مثبت است و می تواندالگوی مناسبی در این حوزه باشد.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *