مقالات

قطب تولید برنج جنوب کشور در استان فارس

یکی از محصولاتی که در استان فارس تولید می‌شود برنج است.کشت برنج در جایگاه خود دارای ارزش بسیاری است که بعد از گندم غذای اصلی مردم جهان را تشکیل می‌دهد. معمولا محصول برنج در شمال کشورمان تولید می‌شود، اما در برخی از نقاط کشورمان نیز به دلیل بارندگی‌های مناسب امکان تولید برنج وجود دارد. استان فارس قطب تولید برنج در جنوب کشور است . بعد از استان‌های گیلان، مازندران و گرگان رتبه چهارم تولید برنج را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

رقم‌های کشت شده برنج در استان فارس شامل لنجانی، چمپای قصر الدشتی، شفق و فجر است.

برنج چمپای قصر الدشتی از بهترین انواع برنج بومی فارس به سبب کشت این رقم در کامفیروز به برنج کامفیروزی معروف است که نیمی از اراضی زیر کشت برنج فارس به آن اختصاص دارد.

در استان فارس حداقل ۴ قطب آب و هوایی از لحاظ کشت برنج وجود دارد که هر کدام از این ارقام به لحاظ خصوصیات نیز تفاوت‌هایی دارند.

ارقام محلی شامل رقم قصر الدشتی (کامفیروزی) در مناطق کامفیروز، جلگه مرودشت و دشت رامجرد، رقم رحمت آبادی (کربالی) در مناطق مختلف دشت کربال، خرامه و قسمت‌هایی از زرقان، رقم عنبر بو در فیروز آباد، نواحی از فراشبند و قیروکازرین و رقم کت سیاه در شهرستان ممسنی و نواحی اطرف آن کشت می‌شود.

 

فصل کاشت تا برداشت برنج در استان فارس

کشاورزان استان فارس کم کم از اواسط فرودین شروع به آماده کردن خزانه برای کشت برنج می‌کنند.دانه‌های جوانه زده برنج را در محل‌های مخصوص پرورش نشاء برنج کاشته شده بعد از گذشت ۲۰ روز جوانه‌ها رشد کرده و به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسیده و در این هنگام زمان کشت برنج در مزرعه فرا می‌رسد.در شهرستان مرودشت و حومه که عمده کشت استان را در بر می‌گیرد ایجاد خزانه از ۲۰ فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

کاشت نشاء در زمین اصلی از اول خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ادامه دارد.زمان برداشت بعد از دو ماه است .که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد، زیرا اگر برنج سریع‌تر رشد کند فصل برداشت آن نیز کوهتاتر می‌شود.

از نیمه دوم شهریورماه درو کردن برنج شروع و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.کاشت مکانیزه برنج در فارس، سرعت عملیات کاشت، داشت و برداشت افزایش و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و استفاده مطلوب از بذر مهمترین مزیت‌های این نوع کشت است.

 

مهمترین چالش کشت برنج در مزارع استفاده از آبیاری سنتی است .که با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش منابع آبی باید به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر رفت.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *