مقالات

محصولات زراعی و باغی استان قم

استان قم به لحاظ اقلیمی در منطقه‌ای گرم و خشک و کویری قرار دارد، لذا کشاورزی در این استان کار سخت و طاقت فرسایی است.اما کشاورزان قمی در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی در کشور سرآمد هستند.

در حال حاضر 41 هزار هکتار زراعت و 22 هکتار باغات در قم وجود دارد که 7 دهم درصد محصولات باغی وکشاورزی کشور در این استان تولید می شود . عمده کشت زراعی در قم، جو و سپس گندم و کلزاست . در مورد محصولات باغی، مهم‌ترین کشت موجود در استان قم  پسته است  که بسیار مرغوب و با کیفیت است .

 در ادامه به معرفی مهمترین محصولات کشاورزی قابل کشت در این استان خواهیم پرداخت :
محصولات زراعی

با توجه به کمبود منابع آبی در این استان، گندم و جو  از جمله محصولات بسیار پرطرفدار در بین کشاورزان این استان است. این محصول که غالباً به صورت دیمی در استان کاشت می شوند، تامین کننده بخشی از خوراک دام مورد نیاز استان نیز می باشند. چیزی حدود ۶۰ درصد از کل محصولات کشاورزی تولید شده در استان قم مربوط به این دو محصول است.

کلزا پس از گندم و جو سومین محصول مهم تولیدی استان قم است و در سالیان اخیر نیز توجه بیشتری به آن جلب شده است. استان قم یکی از اماکن مناسب برای کشت و پرورش  گیاه کلزا است.  زیرا  این دانه روغنی نیاز آبی کمی داشته و در دشت های دارای آفتاب فراوان و گرم به خوبی پرورش پیدا می کند و  شوری خاک نیز بر روی کلزا همانند سایر گیاهان ایجاد خسارت شدید نمی کند.

صیفی جات

استان قم در تولید صیفی جات نیز پیشرو است. مزارع بزرگ صیفی جات به خصوص هندوانه کاری های وسیع در استان قم مشاهده می شود که منابع آبی آنها از چاه های بسیار عمیق است آن تامین می‌شود.  علی رغم اینکه محصولات صیفی در این استان کشت می‌شود اما برای توسعه کشاورزی در این منطقه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

محصولات باغی

پردرآمدترین محصول کشاورزی قم پسته است  .با توجه به کمبود منابع آبی و خاک دارای شوری بالا در اکثر نواحی استان قم بسیاری از کشاورزان و تغییر کاربری زمین‌های خود را تحت کشت  درخت  پسته قرار داده اند. در نواحی شمالی و غربی این استان باغات بزرگ پسته مشاهده می شود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *