مقالات

کردستان ؛ قطب تولید غلات در غرب کشور

استان کردستان به سبب داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در غرب کشور به شمار می رود . گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات کشاورزی همواره  مورد توجه کردستانی ها بوده است . که هر سال بخش زیادی از مزارع استان کردستان به کشت آن اختصاص پیدا می کند.

۹۶ درصد (۷۹۱ هزار و ۹۷۰ ) سطح اراضی کشاورزی استان کردستان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) اختصاص دارد . که از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی این استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. که ۷۹ درصد آن سالانه به کشت غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

در این مقاله از رسان آب با ما همراه باشید ، تا به بررسی تولید گندم در این استان بپردازیم .

این استان با تولید بیش از 990 هزار تُن گندم ، در تولید این محصول در رده چهارم کشور و بعد از استان های خوزستان، گلستان و فارس قرار دارد . بیش از ۱۰ درصد تولید گندم کشور نیز به این استان اختصاص دارد. سالانه به طور متوسط ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان به زیرکشت گندم آبی و ۵۸۸ هزار و ۸۵۳ هکتار هم به زیرکشت گندم دیم می رود. که به طور میانگین از سطح مزارع گندم آبی این استان ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ تن محصول و از اراضی دیم هم ۷۹۸ هزار و ۱۱۰ تن محصول گندم تولید می شود .

کشت گندم در کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود. که بیشترین سطح زیرکشت گندم این استان مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ هکتار، دیواندره ۹۶ هزار و ۸۵۰ هکتار، سقز ۹۴ هزار و ۶۰۰ هکتار و دهگلان ۸۲ هزار هکتار است .

لازم بذکر است که  خودکفایی در تولید یک محصول استراتژیک و پرمصرف در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . در این میان، تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم از جمله هدف گذاری‌های کشورها در راستای تأمین امنیت پایدار غذایی به شمار می‌رود . که در این میان استان هایی مانند استان کردستان که پتانسیل و ظرفیت بالایی در این موارد دارند ، باید  بیشتر مورد توجه قرار گیرند .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *