مقالات

کشاورزی در استان فارس

استان فارس یکی از استان های پهناور و پرجمعیت در جنوب ایران می باشد. این استان آب و هوای گوناگون داشته و در تمام طول فصل امکان کاشت محصولات کشاورزی را در خود دارد. انواع غلات، محصولات علوفه ای، سبزی و صیفی و همچنین انواع باغات در این استان وجود دارد. بخش وسیعی از نیاز استان و حتی کشور را تامین می‌ کند.

حدود ۱۰ درصد کل محصولات کشاورزی ایران در استان فارس تامین می شود .از این جهت این استان دومین تولید کننده کل محصولات کشاورزی در ایران به شمار می‌آید.استان فارس علاوه بر گندم که طی 26 سال گذشته و با فاصله‌ای نسبتا زیاد، عنوان اول کشور را در اختیار دارد، در تولید محصولات زراعی و باغی نظیر، انجیر، گردو، انواع مرکبات خصوصا لیمو، خرما، سیب، انار، چغندر، پنبه، انواع حبوبات و غلات و زعفران، همواره جزو استان‌های با بیشترین تولید قرار داشته است.

 آب و هوای استان فارس

فارس یکی از استان های منحصر به فرد در اقلیم و آب و هوای خاص در ایران است. تقریباً همه نوع آب و هوا و اقلیم از جمله آب و هوای سرد کوهستانی، معتدل ، نیمه خشک و بیابانی، جنگلی و نیمه حاره ای در این استان دیده می‌شود. به همین جهت محصولات کشاورزی مختلفی با شرایط اقلیمی متفاوت در این استان قابلیت کشت و زرع دارد.به نحوی که میوه جات نیمه سردسیری مانند سیب تا میوه جات گرمسیری مانند خرما در این استان کشت می شود. این استان از نزولات جوی خوبی برخوردار است و بنابراین در بسیاری از مناطق آن امکان کشت دیمی محصولات به خصوص غلات وجود دارد.

منابع آبی در استان فارس

منابع آبی در استان فارس نیز بسیار غنی و در دسترس هستند. با اینکه در سالیان اخیر عمق دسترسی به سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته و دسترسی به آب‌های زیرزمینی سخت‌ تر شده است و همچنین فرو نشست‌ هایی بر روی سطح زمین در مزارع مشاهده شده است اما همچنان این استان از استان های پر آب با سطح دسترسی به آب مناسب دسته بندی می شود. بیش از ۲۰ رودخانه فصلی و دائمی در این استان جریان داشته که مهمترین آنها از رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد منشاء می گیرد. رودهای شادکام،آغاج، تنگ شیو، رود شیر و … از جمله این رودها هستند.

تالاب های متعددی نیز در این استان وجود دارد که سبب افزایش رطوبت نسبی در این استان شده است. قرارگیری استان در انتهای رشته کوه زاگرس باعث پدید آمدن دشت های بسیار وسیع در این استان شده که در کنار مناطق نیمه کوهستانی و کوهستانی، آب و هوای بسیار مناسبی برای کشت و زرع انواع محصولات کشاورزی فراهم آورده است.

محصولات سرآمد در استان فارس

همانطور که اشاره شد محصولات مختلف کشاورزی در این استان قابلیت کشت دارد. این استان رتبه اول کشور در تولیدات باغی و رتبه دوم کشور در کل تولیدات کشاورزی است.اما مهمترین محصولاتی که استان فارس  امکان کشت و زرع  اقتصادی آنها را دارد عبارتند از:

۱- انجیر
۲- گل محمدی
۳- خرمالو
۴- انار
۵- گوجه فرنگی
۶- لوبیا
۷- پنبه
۸- زعفران
۹- خرما
۱۰- گیاهان داروئی
۱۱-غلات

اقلیم خاص استان فارس سبب شده تا محصولات مختلف کشاورزی و باغی در آن امکان کشت و برداشت داشته باشند.  متاسفانه هنوز بخش وسیعی از کشاورزان استان فارس سنتی مشغول به کشت و زرع هستند و بی شک ورود متخصصین کشاورزی و کمک آنها برای بهبود کشت های حال حاضر سبب افزایش انفجاری و چشمگیر برداشت محصولات در زمین های کشاورزی استان فارس خواهد شد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *