مقالات

کشاورزی در استان گیلان

کشاورزی مهمترین شاخص فعالیت اقتصادی در گیلان است و زندگی و معاش بخش وسیعی از مردم این استان از طریق فعالیتهای کشاورزی تأمین می شود.استان گيلان بدليل مجاورت با درياي کاسپين، بهره گيري از باران فراوان، رطوبت كافي، رودخانه‌هاي فراوان و خاكهاي آبرفتي يكي از قطبهاي كشاورزي و حاصلخيز كشور بوده  و در توليد محصولات كشاورزي و تأمين نيازهاي غذايي نقش اساسي دارد.

استان گیلان همچنین دارای مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بوده است . از طرفی دیگر دارای یکی از بنادر مهم اقتصادی ایران یعنی بندر انزلی است . از این نظر یکی از استان‌های پر پتانسیل برای صادرات محصولات کشاورزی نیز به شمار می‌آید.

قرارگیری استان گیلان بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر باعث شده تا این استان دائماً دارای آب‌وهوای مرطوب و معتدل باشد. علاوه بر این زمستان‌های این استان به جز در نواحی مرتفع نیز بسیار معتدل است.در استان گیلان ۵۴ رود دائمی جریان دارد؛ سفیدرود، پل‌رود، شفا رود، شلمان رود، آستارا چای و ارس از جمله مهم‌ترین این رودها هستند که تأمین‌کننده بخش بزرگی از آب شرب و کشاورزی استان به شمار می‌آیند.

قابلیت های کشاورزی استان گیلان

این استان حدود ۱۴۰۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد که ازاین‌بین ۵۶۰۰۰۰ هکتار اراضی جنگلی، ۲۲۴۰۰۰ هکتار اراضی مرتعی و ۲۲۰۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی است.

حدود ۳۰% کل اراضی استان اختصاص به امور مختلف کشاورزی دارد. از این میان ۸۲ درصد اراضی آبی و مابقی به‌صورت دیم کاشته می‌شوند. کشاورزان استان گیلان به دلیل شرایط آب‌وهوایی استان، غالب کشت و کار خود را در اراضی کوهپایه‌ای و آبرفتی جلگه‌ای انجام می‌دهند.

محصولات کشاورزی گوناگونی در استان قابلیت کشت و کار دارند اما ازاین‌بین برخی محصولات در کشور سرآمد هستند. پبش بینی شده که سالیانه حدود ۳۰۰۰۰۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در استان گیلان تولید می‌شود . که ارزش ریالی آن حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تولیدات کشاورزی

اين استان يكي از قطبهاي مهم كشاورزي كشور است واز محصولات عمده زراعي استان مي توان به برنج با سطح زير كشت 76/8 درصد، حبوبات با سطح 6/8 درصد، گندم و جو با سطح 8/6 درصد، نباتات علوفه اي با سطحي حدود 5درصد، سبزي و صيفي با سطح4/8درصد و دانه‌هاي روغني سطحي حدود1/1 درصد نام برد.
310 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان (معادل 75/6درصد) با توليدي بالغ بر 1/5 ميليون تن (معادل 65درصد كل ميزان توليد محصولات كشاورزي) هر ساله زير كشت محصولات مختلف زراعي قرار مي‌گيرد. از محصولات عمده باغي استان مي توان به چاي با سطح زير كشت 29600 هكتار، زيتون با سطح 6676 هكتار، كيوي با سطح 3287 هكتار، توت نوغان با سطح 10984 هكتار و مركبات (پرتقال، نارنگي، ليموترش و شيرين، نارنج و…) با سطح 105594 هكتار نام برد.
در اين ميان برنج با زير كشت 238040 هكتار و ميزان توليد1/1 ميليون تن (برابر 72/8 درصد كل توليد محصولات زراعي) رتبه اول را در استان از نظر سطح زير كشت و ميزان توليد به خود اختصاص داده است. همچنين از كل اراضي كشاورزي استان 63/5% آبي و 5/36% ديم مي باشد. اين استان در سطح كشور با دارا بودن رتبه دوم از نظر ميزان توليد حائز جايگاه ويژه اي مي باشد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *