مقالات

کشاورزی در خوزستان

استان خوزستان قدیمی‌ترین منطقهٔ فلات ایران محسوب می‌شود. استان خوزستان  قطب نخست و مهم تولیدات کشاورزی کشور است.پیشینهٔ سکونت انسان در آن به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و شکل‌گیری تمدن عیلام در هزارهٔ سوم قبل از میلاد، بازمی‌گردد. آب فراوان رودهای کارون ،کرخه ، هندیجان (زهره)،حراحی،مارون،اروندرود و دزکه اکثراً جزو پرآب‌ترین رودهای ایران هستند . ساختار جلگه‌ای استان خوزستان، قابلیت بالقوهٔ کشاورزی فراوانی در آن ایجاد کرده‌است. جدا از کشاورزی سنتی و نیمه مکانیزهٔ محصولات سنتی (مثل برنج ، گندم ، مرکبات و صیفی جات)، نیشکر هم به صورت صنعتی در قالب طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان در ابعاد جغرافیایی وسیعی کاشته  و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از جمله صنایع جانبی قدیمی نیشکر در خوزستان، مجتمع کاغذسازی هفت‌تپه است که از دیرباز با استفاده از ضایعات نیشکر به تولیدکاغذ می‌پردازد.

در  این مقاله به بررسی درصدی کشاورزی در این استان پرآب و جلگه ایی خواهیم  پرداخت . با رسان آب همراه باشید.

استان خوزستان به سبب برخورداری ا ز شرایط اقلیمی متنوع همراه با دمای متوسط سالیانه 24 درجه، جریان رودخانه های بزرگ مثل کارون،جراحی، کرخه و دز سهم بالایی درحجم آورد سالیانه آب ایران معادل 32میلیارد مترمکعب داشته که رقمی معادل33 درصد از منابع آبهای سطحی کشور رادر بر میگیرد. از سویی دیگر وجود اراضی حاصلخیز و مستعد با مساحتی معادل 2/2میلیون هکتار (34 درصد کل استان) سبب شده، استان خوزستان از لحاظ کشاورزی همواره از ظرفیت و توانایی بالایی برخوردارباشد. براساس اطلاعات سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان ،137نوع محصول در این استان توليد ميشود که5/13 درصد حجم توليد و 8/17 درصداز سطح زیرکشت كشور را در بر میگیرد.بااین وجود، با شدت گرفتن مخاطرات خشکسالی و تغییر اقلیم در دهه اخیر و به موازات آن عدم مدیریت درست و آمایشی، منابع سرزمینی به ویژه آب با بحران و خطر جدی مواجه شده است.

این در حالی است که وابستگی تولید استان به اراضی آبی بیش از 98 درصد است . 90درصد از آب موردنیاز کشاورزی توسط آبهای سطحی تأمین و بقیه 10 درصد ازمنابع زیرزمینی برداشت میشود. در مجموع روند تحولات بخش کشاورزی در دهه اخیرنشان میدهد که گسترش لجام گسیخته کشاورزی آبی و تغییر بدون ضابطه کاربري منابع آب و خاك، تهدیدي جدي در مسیرحفظ سرمایه هاي طبیعی به ویژه تالاب ها،هورها و آبگیرهای طبیعی در سطح استان خوزستان شده است. امروزه در خوزستان توسعه اراضی و زراعت آبی مهمترین رقیب تالاب ها در مصرف آب قلمداد میشود.شوربختانه ایجاد چشمه ها و کانونهای بحرانی ریزگرد و فرسایش بادی، پیامداتخاذ رویکرد و سیاستهای غلط مدیریتی حاکم بر استان است.

بهره برداری های کشاورزی خوزستان:

در سال 1393 ،تعداد 165703 بهره بردار کشاورزی (معادل 1.4 %رقم مشابه کل کشور) در استان خوزستان فعالیت داشته است. از این نظر، در رتبه دهم بین استان های کشور قرار داشته است.

بر اساس نتایج سرشماری کشاورزی سال 1393:
– اراضی کشاورزی استان خوزستان حدود 1325 هزار هكتار است. این اراضی توسط 125 هزار بهره برداری کشاورزی با زمین، مورد استفاده در فعالیت های زراعت و باغداری است و سهم هر بهره برداری به طور متوسط6.10 هكتار میشود.
از کل اراضی کشاورزی استان، 1.60 %اراضی کشاورزی آبی با میانگین 5.9 هكتار برای هر بهره برداری دارای اراضی آبی و بقیه اراضی کشاورزی دیم با میانگین 3.10 هكتار برای هر بهره برداری دارای اراضی دیم است.
از اراضی کشاورزی آبی 3.95 %به اراضی زراعی آبی(زیر کشت محصوالت سالانه و آیش) و بقیه به اراضی باغ و قلمستان آبی اختصاص دارد حال آنكه نسبت اراضی زراعی دیم به کل اراضی کشاورزی دیم برابر با 8.99% است.
– در سال 1393 ،مساحت اراضی آبی و دیم استان خوزستان نسبت به سال 1382 ،به ترتیب 3.15% افزایش و 1.8 %کاهش نشان می دهد.
در سال 1393 ،مساحت گلخانه های استان خوزستان، 102 هكتار (6.1 %مساحت گلخانه های کشور)بوده است. این نسبت در سال 1382 ،برابر 9.4 %بوده است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *