مقالات

کشت دوم و پاییزه در استان گیلان

اراضی شالیزاری گیلان بعد ازکشت خوشه‌های طلایی برنج در شروع فصل پاییز میزبان کشت دوم  و پاییزه خود  در انواع تولیدات کشاورزی هستند.

نباتات علوفه‌ای شامل شبدر برسیم، تریتکاله و جو،  غلات اعم از گندم. جو. تریتیکاله،  حبوبات شامل پاچ باقلا و باقلا برکت،  سبزیجات برگی و غده‌ای از جمله ترب، اسفناج، چغندر برگی، سیر برگی،تربچه، نخود فرنگی، کاهو،هویج، شاهی، گشنیز،  کلزا و راتون از محصولات کشت دوم است. کشت دوم بعد از برداشت برنج، تقریبا نیمه دوم مرداد آغاز می‌شود. برداشت محصولات کشاورزی در کشت دوم به نوع محصول بستگی دارد. به عنوان مثال پاج باقلا در پاییز (آبان ماه) برداشت می شود. برداشت علوفه تا سه ماه بعد از کاشت است و باقلای مازندرانی و نخودفرنگی نیز بعد از ۶ ماه در فروردین ماه برداشت می شود.

بر اساس تقویم کشاورزی استان گیلان زمان مناسب کشت حبوبات پاییزه از نیمه دوم مرداد تا دهه آخر شهریور، شبدر بلافاصله بعد از برداشت برنج “شهریور و مهر” ،سبزیجات برگی و غده ای از نیمه دوم شهریور تا نیمه آبان، باقلا از نیمه دوم مهر تا اوایل آذر و راتون بعد از برداشت برنج است.

۹۵ هزار هکتار معادل ۴۰ درصد اراضی شالیزاری استان  گیلان زیرکشت دوم انواع محصولات کشاورزی می رود. که از این میزان ۶۵ هزار هکتار راتون و  بقیه سایر محصولات از قبیل باقلا، لوبیا، سبزیجات برگی و غده ای، نباتات علوفه ای است.محصولات کشت دوم به جز در مواقع اضطراری نیاز به آبیاری ندارند. همچنین کشت دوم موجب کاهش برخی از آفات و علف‌های هرز کشت اصلی (برنج) می‌شود.

توسعه کشت دوم بعد از برداشت برنج، یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان ضمن حفظ پایداری تولید برنج است و با کاشت انواع محصولات کشاورزی در اراضی شالیزاری می توان آن را محقق نمود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *