مقالات

کشت محصولات پاییزه در استان مازندران

شرایط برای کشت پاییزه محصولات زراعی همچون گندم ، کلزا ، جو ، شبدر برسیم و انواع سبزی در کشتزار‌های استان مازندران فراهم  است.حدود ۳۰ هزار هکتار از کشتزار‌های مازندران به کشت کلزا، ۳۰ هزار هکتار به کشت انواع سبزی و ۳۰ هزار هکتار به کشت شبدر برسیم اختصاص یافته است. کیفیت بذر در کشت محصولات پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اولیه تولید محسوب می‌شود.

۱۶۵ هزار هکتار اراضی خشکه رازی و شالیزاری استان برای زراعت گندم، جو، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و علوفه استفاده می‌شود.کشت محصولات پاییزه از اواخر شهریور در مزارع مازندران آغاز می‌شود و تا دهه اول آبان ادامه دارد.در حال حاضر حدود 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت 20 نوع از محصولات سبزی و صیفی قرار گرفته است که در مجموع یک میلیون تن محصول از اراضی تحت کشت به دست می آید.در این میان جا به جایی بین کشت دانه روغنی کلزا ، گندم و شبدر در سطح  ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می شوند ، انجام می گیرد.

کشت کلزا گندم و جو پاییزه در استان مازندران

از کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران می توان نام برد . ۲۴ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۴هزار هکتار گندم و  حدود ۸۵هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو  ، گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات در استان مازندران می رود.

۵۴هزار هکتار از زمین های استان مازندران زیر کشت گندم می رود. کشت گندم پاییزه از ۱۵آبان تا ۱۰ آذر انجام می شود، مهیا است.

کشت کلزا در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود .در مهر ماه پیک کشت این محصول در جلگه و دشت است. البته کلزا کاری را  می توان در زمین های شالیزاری تا پایان آبان ماه هم انجام داد.

زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است . بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم در مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.

کشت پاییزه در محصولات صیفی و سبزیجات استان ، شامل سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر است.در کنار گندم و جو، حبوبات، نخود، عدس از دیگر زراعت های پاییزه مازندران به شمار می رود که در مزارع مناطق مختلف کشت می شود .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *