مقالات

کشت پاییزه چغندرقند در استان فارس

شناسایی پهنه های جدید تولید چغندرقند  پاییزه که نسبت به کشت بهاره نیاز آبی کمتری دارد، این امکان را به وجود می آورد تا سطح زیرکشت این محصول افزایش یابد.

خشکی و کم آبی از مهمترین عوامل محدودکننده وچالشهای اصلی تولید چغندرقند و سایر محصولات در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا از جمله ایران است. به ویژه به دلیل نیاز
آبی نسبتاً زیاد در بهار و تابستان، در شرایط اقلیمی خشک کشور و در مناطقی که با مشکل کم آبی روبرو هستند.یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با این چالش در گیاه چغندرقند، توسعه کشت پاییزه و استفاده از نزوالت آسمانی میباشد. چغندرقند پاییزه را میتوان به عنوان محصولی مهم در سامانه تناوبی مناطق مستعد جهت کشت معرفی کرد.مزرعه چغندر قند از مزارعی است که مزایای زیادی دارد اما تغییر کشت از فصل بهار به فصل پاییز این مزایا را دوچندان کرده است.

کشت چغندر قند پاییزه معمولا از مهرماه هرسال آغاز می شود . چرا که مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل شوری و اصلاح خاک از مزایای این نوع کشت است.

 فارس رتبه دوم در عمل به تعهدات کشت چغندر پائیزه در کشور را دارد. هم اکنون  122 هزارتن چغندرقند پاییزه در فارس تولید می شود.

500 هکتار چغندر پاییزه در قیر و کارزین و خنج کشت شده است.که از این میزان کشت حدود 25 تا 30 هزار تن چغندر قند برداشت شود.

مناطق نیریز، داراب، لار و لامرد، فسا، نورآباد، حاجیآباد، زرقان قیر وکارزین و فراشبند که محدوده مرکزی و نوار غربی، جنوبی و شرقی استان فارس را شامل میشوند جزء مناطق بسیارمناسب ومناسب از نظر شاخص توده زیستی به حساب می آیند. لذا در این مناطق تجمع ماده خشک و عملکرد ریشه مطلوب بوده و شرایط مناسب برای رشد گیاه چغندرقند فراهم خواهد بود. قیروکارزین، نورآباد، حاجیآباد، زرقان، الر و المرد، قیر و کارزین و داراب در محدوده مناسب و بسیارمناسب کشت پاییزه چغندرقند از نظر شاخص ساعات بهاره شدن قرار گرفتند که در این مناطق با حداقل خطر برای بهاره شدن مواجه خواهیم بود و این مناطق مستعدکشت پاییزه چغندرقند در استان فارس می باشند.

با توجه به نتایج به دست آمده و شرایط اقلیمی استان فارس، به جز نواحی شمالی و حاشیه شمالی سایر مناطق این استان جهت کشت چغندرقند پاییزه مستعد می باشند. لذا با گسترش کشت پاییزه چغندرقند در این استان علاوه بر افزایش سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند، کارآیی مصرف آب را نیز با توجه به نیاز آبی کمتر این کشت به میزان قابل توجهی افزایش خواهدداد. با توجه به بحران خشکسالی و کمبود آب در کشور، استفاده از بارندگی های فصول پاییز و زمستان نیز در این کشت کمک شایانی به بهینه سازی مصرف آب خواهد کرد. در نهایت میتوان با شناسایی مناطق اقلیمی مناسب جهت کشت پاییزه چغندرقند نوید توسعه این کشت را برای افزایش صرفه اقتصادی تولیدکنندگان در مناطق مساعد کشت داد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *