مقالات

کشت پنبه در استان گلستان

گلستان به سبب برخورداری از صدها هزار هکتار اراضی حاصلخیز و آب و هوای مناسب از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود .که از دیرباز به سرزمین طلای سفید مشهور بوده است. گلستان بعد از استان خراسان رضوی رتبه دوم تولید پنبه در کشور را دارد.پنبه یک زراعت کم‌آب‌بر است .

کشت پنبه در استان گلستان با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی از نیمه بهار با ریختن بذر در زمین آغاز می شود. و با برداشت محصول از مهر تا اواخر دی ماه به پایان می‌رسد.

درسال زراعی ۱۴۰۱ در ۲۰ هزار و ۵۳ هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان به‌خصوص در گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول پنبه کشت شد.دمای مناسب خاک برای کشت پنبه بیش از ۱۳ درجه سانتی‌گراد است.

کشت پنبه در گلستان، در شهرستان‌های کلاله، مینودشت، بندرترکمن، آزادشهر، گرگان، گالیکش، بندرگز، کردکوی، علی آبادکتول، آق قلا، رامیان، گنبدکاووس و مراوه تپه انجام می شود.

در استان گلستان به فراخور شرایط خاص آب و هوایی و حاصلخیزی اراضی زراعی کشت این محصول فراوان بوده است.  به نحوی که در دهه ‎های ۶۰ و ۷۰ سطح زیر کشت این محصول به حدود ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسید.

اعمال و اجرای برخی سیاست‌های غلط در حوزه اقتصاد کشاورزی در اواخر دهه ۷۰، دوره طولانی کاشت تا برداشت و به صرفه‌بودن کشت سایر محصولات زراعی سبب شد تا رغبت زراعت پنبه در گلستان آرام آرام کاهش یابد و سطح زیر کشت آن به حدود ۱۰ هزار هکتار تنزل یابد.

در سال‎های اخیر در بحث پنبه توفیقات خوبی در افزایش سطح کشت و ارقام  و بازرگانی آن انجام شد تا جایی که از کشت ۱۰ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار رسید . در تابستان ۱۴۰۰ برنامه‎ ریزی برای کشت ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار رسید. اما متأسفانه به دلایل شرایط  خشکسالی و نبود آب در سدها کشاورزان پنبه‌کار موفق به کشت نشدند . بنابراین  در ۱۸ هزار هکتار اراضی استان پنبه کشت شد و البته عملکرد خوبی را شاهد نبودیم.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *