مقالات

کشت گلخانه‌ای در خوزستان

در سال‌های اخیر، تولید و کشت گلخانه‌ای در خوزستان رشد بسیار خوبی داشته است. به گونه‌ای که شاهد رشد 123 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان هستیم. محصولاتی که در گلخانه‌های خوزستان تولید می‌شوند، سبزی و صیفی‌جات، قارچ خوراکی، گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی، توت فرنگی و همچنین بیشتر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند.

برای آشنایی  بیشتر با کشت گلخانه ای در استان خوزستان با رسان آب همراه باشید. 

استان خوزستان دارای ۲۶۳ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای است که در این سطح از گلخانه‌های استان سالیانه ۸ هزار و ۳۰۰ تن محصولات سبزی و صیفی، ۵۴ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی و ۲۶۷ میلیون نشاء تولید می‌شود.

محصولات تولیدی گلخانه‌های خوزستان شامل خیار، توت‌ فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل ‌دلمه‌ای، گل رز و انواع گل‌های شاخه بریده، نشاء و سبزی و صیفی می‌شود.سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی به کشورهای روسیه، اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج فارس از استان خوزستان صادر می‌شود.

برای احداث گلخانه در استان خوزستان باید زمینی مناسب و در مکان درست انتخاب کنید. املاح و نمک، خاک و مناسب بودن خاک منطقه برای کشت گیاهان گلخانه‌ای، دما، رطوبت و شدت نور از عوامل مهم برای تعیین مکان ساخت گلخانه هستند.

مزایای ساخت گلخانه در خوزستان

به دلیل کم آبی و گرمسیر بودن خوزستان، گلخانه سازی در خوزستان باید جزو اهداف مهم دولت و مردم باشد.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سالانه چندین هزار محصولات گیاهی به دلیل تغییرات اقلیمی نابود می‌شوند و در بیشتر مواقع ضررهای جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کنند. این در حالی است که احداث گلخانه در استان خوزستان موجب کاهش هزینه‌ها در طولانی مدت می‌شود.

  • صرفه‌جویی در مصرف آب

کشور ما در سال‌های اخیر با مشکلات کم آبی مواجه شده و با وجود این مشکلات، زیرساخت‌های کشاورزی و تولید محصولات گیاهی نیاز به توسعه زیادی دارد؛ چراکه بیشتر آب شیرین کشور صرف کشت و تولید محصولات مختلفی می‌شود. در صورتی که ساخت گلخانه در خوزستان و سایر مناطق گرمسیری افزایش پیدا کند، بخشی از مشکلات کم آبی حل می‌شود و می‌توانیم این بحران بزرگ را  پشت سر بگذاریم.

  • ایجاد بسترهای شغلی جدید

علاوه بر اینکه گلخانه سازی در خوزستان، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی و هزینه‌ها می‌شود، فرصت‌های شغلی زیادی هم برای جوانان این استان ایجاد می‌کند. به این ترتیب نرخ بیکاری در استان خوزستان کاهش پیدا می‌کند. از طرفی احداث گلخانه در خوزستان و گلخانه‌داری، برای کشاورزانی که در فصل پاییز و زمستان بیکار هستند، بهترین فرصت برای کار خواهد بود و این یکی دیگر از مزایای گلخانه سازی در استان خوزستان محسوب می‌شود.

  • تولید محصول مطابق با نیاز بازار

ساخت گلخانه در استان خوزستان باعث می‌شود تا سبزی و صیفی‌جات و بسیاری از محصولات گیاهی گرمسیری در تمامی فصول سال تولید شوند و قیمت عناصر غذایی گیاهی بالا نرود.

  • افزایش محصول تولیدی

در کشت گلخانه‌ای کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و سموم و آفات گیاهان کنترل می‌شود.

 

مشکلات گلخانه سازی در خوزستان

حفاظت دائمی از محصولات گلخانه‌ای

تولید محصولات گلخانه‌ای همچون محصولات کشاورزی که در محیط باز به عمل می‌آیند، نیاز به حفاظت دائمی دارد. همچنین در تغییرات آب‌وهوایی باید تهویه و دمای گلخانه تنظیم شود تا محصولات گیاهی خراب نشوند.

تولید محصول مطابق با شرایط اقلیمی

خوزستان از جمله استان‌های گرمسیری کشور است که در بیشتر روزهای سال، دمای بالایی دارد؛ از این رو کاشت محصولات سردسیری در این استان حتی در گلخانه‌ها، نیاز به مراقبت و هزینه بالایی دارد؛ بنابراین قبل از انتخاب سبزی و صیفی جات موردنظر، به شرایط اقلیمی استان دقت کنید.

 

گلخانه، محیطی با قابلیت کنترل است و شرایط محیطی آن برای تولید محصولات کشاورزی مناسب است و قابلیت توسعه گلخانه در تمامی مناطق استان خوزستان وجود دارد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *