مقالات

تولید گندم در خوزستان

گندم از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت مهمترین محصول کشاورزي ایران در مناطق مختلف مملکت  به شمار رفته و از نظر اقتصادي و تأمین غذاي اصلی مردم حائز اهمیت فراوانی است. افزایش تولید محصول گندم مانند سایر محصولات کشاورزي به عوامل مختلفی بستگی دارد . که علاوه بر افزایش سطح زیر کشت به مقدار عملکرد محصول در واحد سطح و عوامل کنترل کننده ي آن مربوط میگردد.
خوزستان مهمترین و استراتژیک ترین استان کشور در راستای تامین مواد غذایی مردم به خصوص در زمینه گندم و دانه های روغنی (کلزا) است . هر سال با به زیر کشت بردن هزاران هکتار از اراضی مرغوب سعی در تامین با کیفیت ترین محصولات را دارد.

آبیاری گندم

استان خوزستان جزء مناطق گرم و نیمه خشک میباشد. دوره رشد گندم در این استان از اواسط پاییزشروع و اواسط بهار دوره رسیدگی کامل و برداشت صورت میگیرد. شرایط آب و هوایی خوزستان بر اساس آمار طولانی مدت هواشناسی به گونه اي است که از اواسط اسفند ماه به بعد، درجه حرارت و تبخیر افزایش و بارندگی و رطوبت نسبی، کاهش مییابد ؛ لذا نیاز به آبیاري مزارع این محصول در این ایام ضرورت دارد.
حدود 60 درصد سطح زیر کشت گندم آبی خوزستان، در اراضی لب شور، با نفوذپذیري کم و فاقد زهکش و در شهرستانهاي جنوب استان خوزستان (اهواز، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، ماهشهر و هندیجان) واقع میباشند. کشاورزان این مناطق بر این باورند که آبیاري در مرحله گلدهی و دوره دانه بندي گندم (اواسط اسفند به بعد) تحت شرایط هواي گرم و مرطوب (شرجی) سبب کاهش تعداد دانه (عدم تلقیح گل) و وزن دانه(چروکیدگی دانه) میگردد. بنابراین از آبیاري  این مزارع در این مراحل اجتناب می نمایند.

برداشت گندم در استان‌های گندم‌خیز کشور از جمله خوزستان در جریان است . استان خوزستان با بیش از 350 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی در حال حاضر که در سال 1390 به 400هزار هکتار خواهد رسید، حدود شش درصد سطح زیر کشت گندم آبی کشور را به خود اختصاص داده است.لذا یکی از قطبهاي تولید در کشور محسوب میگردد. در شروع طرح محوري در سال 1367 ،میانگین عملکرد گندم آبی استان خوزستان حدود 1600 کیلوگرم بوده است .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *