مقالات

استان مرکزی خودکفا در تولید گندم

گندم محصولی استراتژیک است ، که تولید باکیفیت آن در حفظ و ارتقای امنیت غذایی کشور سهم بسزایی دارد . استان مرکزی از لحاظ تولید گندم خودکفاست و بیش از نیاز خود استان گندم تولید می کند . این استان در هشت سال اخیر شاهد افزایش تولید ۱۱۲ هزار تنی گندم بوده است . که این مهم در تامین منابع غذایی کشور جایگاه و اهمیت زیادی دارد.

حدود ۸۵ درصد امنیت غذایی استان مرکزی توسط بیش از ۱۰۰ هزار بهره‌بردار، ۶۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید بالغ بر سه میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تأمین می‌شود.۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

سطح زیرکشت گندم در استان مرکزی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است . این استان در حوزه مقابله با آفات و آسیب‌های این کشت نیز از شاخص‌های کشوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد . چنانچه که  محصول گندم این استان از جمله ۶ استان سن زده کشور است. که با مدیریت مطلوب و سمپاشی به موقع، ضریب سن زدگی گندم تولیدی برای اولین بار در این استان به کمتر از یک درصد رسیده است.

در استان مرکزی ، سالانه حدود ۲۷۰  هزار تن گندم  تولید  می شود. که  این میزان گندم در سطح ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی این استان تولید شده‌ است. شهرستان شازند با ۵۹ هزار تن بیشترین و دلیجان با ۶۶۱ تن کمترین میزان گندم تولیدی در این استان را تولید می کنند .

در نهایت این را باید در نظر داشت که ، گندم یک محصول پرمصرف و پایه است و تولید آن باید هر سال افزایش چشمگیری داشته باشد . استان مرکزی ،   ظرفیت تولید گندم تا ۴۰۰ هزار تن را دارد . که باید مورد توجه و بهره برداری قرار بگیرد .

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *