مقالات

تاریخچه آبیاری قطره‌ای

آبیاری قطره ای به عنوان کارآمد ترین روش برای آبیاری گیاهان شهرت دارد. به طوری که مجموعه ای از آبپاش ها بازدهی حدود ۷۵ الی ۸۵٪ دارند.  این در حالی است که آبیاری قطره ای بالغ بر ۹۰٪ بازدهی دارد.

با گذشت زمان، این اختلاف در بازدهی سبب افزایش چشمگیری در محصولات و در نتیجه سودآوری خواهد شد.در مناطقی مانند کشور ما که با بحران کم آبی رو به روست، آبیاری قطره ای توسط کشاورزان به سایر روش ها ترجیح داده شده و استفاده می شود.این نوع آبیاری به نسبت سایر روش ها نسبتاً کم خرج تر است، راحت تر نصب می شودو طراحی ساده تری دارد . همچنین به دلیل رطوبت اندکی که بر سطح کشتزارها ایجاد می کند، سلامت گیاهان را افزایش می دهد.

از این نوع از آبیاری گاهاً به عنوان آبیاری چکه ای نیز یاد می شود؛ چراکه در آن آب به طور مستقیم اما به آرامی وارد خاک می شود.بازدهی بالای این روش توسط دو عامل اصلی پدید می آید. عامل نخست استفاده بهینه گیاه از آب است.چراکه آب به جای جاری شدن بر سطح خاک و یا تبخیر شدن، به آرامی جذب خاک و سپس ریشه می شود. عامل دوم نیز تأمین آب برای بخش های نیازمند است. به زبان دیگر، در این روش، آب تنها برای بخش های خشک زمین فراهم می شود و بخش های مرطوب و بی نیاز مجدداً آبیاری نخواهند شد. اکثرسیستم های آبیاری قطره ای دارای طرّاحی های بسیار ساده ای هستند که احتمال اشتباه و خطا در نصب را به حداقل می رسانند.

آبیاری قطره ای چگونه کار می کند؟

در آبیاری قطره ای،قطره چکان هایی کوچک نزدیک به ریشه های گیاهان تعبیه می شوند.

این روش در مقایسه با سایر روش های آبیاری کشاورز را قادر می سازد تا نظارت و کنترل بیشتری بر کل سیستم آبیاری داشته باشد  و بازده را بالاتر ببرد.

قطره چکان ها آب را به آرامی و با ثبات پخش می کنند. آن ها در ردیف های مختلف در زمین تعبیه شده اند و توسط لوله های پلاستیکی مستقیماً به منبع آب متصل هستند.

طریقه دیگری که می توان این دستگاه ها را سازمان دهی کرد، تعبیه آنها روی لوله آبیاری است.

در این سازمان بندی، امیتر ها (قطره چکان ها) به جای چیده شدن در ردیف های مختلف، در ناودان لوله تعبیه می گردند.

تاریخچه آبیاری قطره‌ای

تاریخچه آبیاری قطره ای از سال 1866 آغاز می‌شود. روش اولیه که توسط محققان بررسی و اجرایی شد ساخت لوله‌های سفالی جهت آبیاری و همچنین زهکشی بود. در سال 1920 محققان آلمانی شروع به استفاده از لوله‌های سوراخدار برای آبیاری گیاهان کردند. بعد از جنگ جهانی دوم صنعت پلاستیک پیشرفت گسترده‌ای داشت. در این زمان یک مخترع استرالیایی به نام هنیس دیل شروع به استفاده از لوله‌های پلاستیکی به شکل خاصی جهت توزیع آب برای گیاه کرد. در سال 1959 اسمیچا بلس و کیبوتز هاتزریم اولین نوع قطره چکان آبیاری قطره ای روی سطحی را تولید کردند.
البته طرح اولین قطره چکان چندین سال قبل از این توسط اسمیچا و پسرش یشایاهو تهیه شده بود. در این مدل از قطره چکان‌ها به جای خروج آب از حفره‌های کوچک، آب از خروجی بزرگتر و پهن تری خارج می‌شد که این امر باعث کاهش سرعت حرکت آب می‌شد. بعدها آبیاری قطره ای به سیستم‌های متنوع‌تری مانند میکرو اسپریر‌ها، بآبلر و مه پاش‌ها که آب را به روش‌های مختلفی توزیع می‌کنند توسعه پیدا کرد. که این روش‌ها برای گیاهانی که نیاز به توزیع آب در محیط وسیع‌تری داشتند مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از آن روش آبیاری قطره ای  زیرسطحی مورد بررسی قرار گرفت که در این روش لوله‌های آبده به طور دائمی یا موقت زیر خاک قرار می‌گیرند. این روش آبیاری بیشتر در مناطقی که با محدودیت منآبع آبی مواجه هستند و یا در مواردی که از آب‌های با کیفیت پایین برای آبیاری استفاده می‌شود مشهور شد. نوآوری در آبیاری از زمان‌های خیلی دور آغاز گردیده، یکی از روش‌های آبتدایی در زمینه آبیاری، دفن کردن کوزه‌های سفالی در مناطق کشت بوده است که با این روش آب به آهستگی در محیط ریشه پخش می‌شود.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *