مقالات

ویل موو (رول لاین)

دستگاه آبیاری موتوری چرخ دار در ایران اغلب با نام‌های «ویل موو» (Wheel Move) و «رول‌لاین» (Roll Line) معروف است. سيستم آبياري رول‌لاين برای استفاده در بسياري از مزارع با شرايط متفاوت خاكي مناسب است. اين نوع سيستم نسبت به ساير سيستم‌ها كم‌هزينه‌تر بوده و كار با آن راحت‌تر است. به علت جابه‌جا شدن دستگاه، در‌ زمان‌های کاشت و برداشت مشكلي ايجاد نمي‌كند. اين دستگاه براي آبياري مزارع يونجه،گندم، جو و چغندر بسيار مناسب است.

اجزاء تشکیل دهنده  سیستم ویل موو عبارتند از :

1_ارابه (نیروی محرکه سیستم):

که شامل یک موتور بنزینی به همراه سیستم هیدرولیک که بر روی یک شاسی که دارای 4 چرخ می باشد، نصب می گردد. انتقال نیرو توسط دو عدد زنجیر انجام می شود.

2_لوله های آلومینیوم:

طول این لوله ها 12 متر است. از جنس آلومینیوم ضخیم که جهت انتقال آب در طول دستگاه و محور انتقال نیرو به چرخ ها نیز عمل می نمایند، و موتور باعث پیچش لوله ها یا چرخ ها می شود.

3_چرخ رول لاین:

در وسط هر شاخه 12 متری نصب بوده و از دو نیم طوقه به همراه یاتاقان، پره ها و تیغه تشکیل شده که معمولا از جنس گالوانیزه می باشد.

4_وزنه(لولر)

به منظور جلوگیری از کج شدن محور آبپاش ها نسبت به زمین بعد از هر جابه جایی کاربرد دارند و در محل اتصال دو لوله به یکدیگر بر روی کوپلینگ نصب می گردند و آبپاش ها را عمود بر زمین نگه می دارند.

5_سوپاپ تخلیه (فلاپر):

جهت جا به جایی دستگاه بعد از هر آبیاری باید آب داخل لوله تخلیه گردد که این امر توسط فلاپر (سوپاپ تخلیه) انجام می شود. که در زیر هر آبپاش نصب می باشد که با کاهش فشار در داخل لوله از یک اتمسفر، آب از سوپاپ خارج می شود.

6_ لوله سر انداز :

این لوله می تواند از جنس شیلنگ های آتش نشانی، آلومینیوم، پلی اتیلن باشد، که وظیفه اتصال آب از هیدرانت به دستگاه را انجام می دهند. فاصله بین هیدرانت ها از یکدیگر 36 یا 54 متر است.

7_کوپلینگ آلومینیوم

به منظور اتصال دوسر لوله به یکدیگر و کمربند؛ ازکوپلینگ آلومینیومی که سر هر شاخه پرس می شود و از کمربند آب بندی و کوپل شدن کوپلینگ استفاده می گردد. یکی از کوپلینگ ها دارای محل نصب وزنه می باشد.

8_ترمز رول لاین:

زمانیکه باد شدیدی در حال وزیدن باشد حتما باید از ترمز برای رول لاین استفاده کنید. مخصوصا زمانیکه سیستم خاموش است این نکته مهمتر می شود. زیرا دیده شده در مواردی باد های شدید باعث غلطاندن دستگاه به طول چند کیلو متر شده است.

مزایای استفاده از دستگاه ویل موو:

  1. این دستگاه برای طول‌های 200 تا 500 متری، دارای کارکرد مناسبی است.
  2. قابلیت جابجایی دستگاه با ضرایب 6 متری وجود دارد که به ما امکان تنظیم فواصل جابجایی و تغییرات لازم برای فصول مختلف و مراحل مختلف رشد گیاه از جوانه زنی تا رسیدگی کامل زراعت را می‌دهد.
  3. امکان آبیاری توسط دستگاه در مرحله جوانه زنی بذرهای حساس وجود دارد.
  4. انجام عملیات زراعی با ماشین‌آلات در تمام مراحل رشد گیاه و آبیاری امکان پذیر است.
  5. جابجایی‌های دستگاه در صورت نیاز و حتی خارج کردن دستگاه از مزرعه به سادگی میسر می‌شود.
  6. جابجایی فقط با یک موتور کوچک بنزینی و بدون نیاز به نیروی برق صورت می‌گیرد.
  7. در صورت بهره‌برداری صحیح از دستگاه، عملکرد آبیاری به‌دلیل بالا بودن یکنواختی توزیع آب، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
  8. در صورت انتخاب ساعت آبیاری مناسب، علاوه بر تأمین نیاز آبی گیاه، از تلفات نفوذِ عمقی و روانابِ سطحی جلوگیری می‌شود.
  9. کمک به حرکت یکنواخت و بدون انحراف دستگاه
  10. امکان کاشت چند مرحله‌ای
  11.  امکان انجام عملیات زراعی متناسب با زمان و مدت آبیاری
  12. امکان برنامه‌ریزی برای عملیات برداشت و آبیاری
  13.  امکان قطعه‌بندی زراعت

عوامل مؤثر در عملکرد مطلوب سیستم ویل موو:

1.طراحی اصولی:

– اراضی مورد نظر دارای شیب‌های تند و پستی و بلندی زیاد نباشد.

– استفاده از این سیستم برای محصولاتی که بلندتر از ارتفاع دستگاه هستند (مانند ذرت) امکان‌پذیر نیست، مگر تنها برای یک یا دو دور آبیاری در اوایل کشت و تا دوران رشد گیاه تا ارتفاع نصف قطر چرخ.

– جهت حرکت دستگاه با توجه به بادهای غالب منطقه رعایت شود.

– مدت آبیاری با توجه به بافت خاک و نیاز آبی گیاه طوری تعیین شود که جابجائی دستگاه به راحتی امکان پذیر باشد.

– زمان مناسب آبیاری با توجه به عواملی از قبیل بادهای شدید و یا آبیاری در زمان گرده‌افشانیِ غلات برای بهره‌بردار تشریح شود.

– فشار آبپاش‌ها به اندازه‌ای تعیین شود که با توجه به جداول کارخانه‌ی سازنده، حتما” با همپوشانیِ کافی، نه کمتر از حد مطلوب باشد (که اصطلاحا” منطقه‌ی کم‌آب به‌وجود آید) و نه بیش از حد نیاز باشد (که ذرات آب به راحتی با نسیم‌های ضعیف از محدوده آبپاش خارج شود).

2.تهیه زمین:

یکی از مزایای استفاده از سیستم‌های موتوری چرخ‌دار، امکان انجام آبیاری به هر میزان، در هر زمان و به هر مدت است. به همین منظور برای انجام عملیات «تهیه زمین»، باید با انجام یک آبیاری، زمین را (اصطلاحاً) در حدِ گاو رو، قرار دهیم.

3. میزان بذر:

با توجه به اینکه با استفاده از آبیاریِ تحت فشار، تقریباً کلیه بذرها، بالای 85% سبز می‌شود، ضروری است در صورت استفاده از سیستم آبیاریِ تحت فشار، میزان بذر را کاهش داده و به سطح توصیه های کارشناسان برسانیم.

4. میزان مصرف سموم و کودها:

با توجه به امکانات و مزایای آبیاری بارانی توصیه می ‌شود، با رعایت نکاتِ کارشناسی، نسبت به کاهش میزان کود و سم اقدام کنیم.

5. رعایت جهت کاشت:

در کشت‌های ردیفی مثل چغندرقند، حتماً باید جهت کشت، عمود بر جهت حرکت دستگاه، یا به عبارتی جهت کشت باید در راستای موازی با شکل قرار گیریِ دستگاه باشد.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *