مقالات

پیشینه کشاورزی در خراسان جنوبی

بررسی پیشینه کشاورزی خراسان جنوبی نشان از آن دارد ، که در گذشته‌ای نه چندان دور این منطقه از کشاورزی خوبی با تولید بالا برخوردار بوده است.

بعد از تمدن سیلک نژادهای آریایی به سمت شرق ایران فعلی و حوالی زابلستان و گروهی به سمت نهاوند فعلی کوچ کردند. در نواحی جنوبی دو نوع محصول وجود داشت ، که هر دو نوع این محصول را “گاو” می‌خواندند. که بعدها به نواحی شرق ایران نیز گسترش یافت. یکی از آن دو محصول دانه‌هایی کوچک بود که هنوز نیز در خراسان جنوبی به دانه “گاورس” مشهور است. دیگری دانه‌ای شبیه گندم، اما باریک‌تر و کشیده‌تر که مردم آن را نیز “گاو” می‌نامیدند.که بر اثر مرور زمان نام آن به “جو” تبدیل شد.

دشت‌هایی از جمله ارتفاعات و تپه‌های مشجر در مناطقی که امروز خراسان جنوبی نامیده می‌شود، وجود داشت.وضع اراضی ایران در قدیم با امروز متفاوت بود .به علت تغییرات اقلیمی قسمت وسیعی از خاک ایران رطوبت خود را از دست داد و با نقش مردم در از بین بردن  جنگل‌ها ،سرانجام در ایران بیابان‌های خشک و وسیع به وجود آمد.

پیشینه کشاورزی در کوهستان “قهستان”

بعد از حمله تورانیان به زابلستان، ایرانیان به منطقه کوهستان “قهستان” کوچ کردند. آنها متوجه شدند که می‌توان در دامنه حاصل‌خیز کوه‌های قهستان گندم و جو کاشت . مزارعی که در دامنه آن کوه‌ها به وجود می‌آید، مانند مزارع سابق “سیلک” احتیاج به آبیاری نداشت و گندم و جو به خودی خود رشد می‌کرد و محصول می داد.

در قهستان وسایل پرورش دام فراهم بود و در دامنه کوه‌های آن منطقه مراتع وسیع وجود داشت که برای پرورش دام مناسب بودند.

یکی از گیاهانی که در کوه‌های قهستان به مقدار زیاد وجود داشت، “آنغوزه” بود . ایرانیان متوجه شدند، که هر گاه ساقه و ریشه گیاهان را بجوند و شیره‌اش را بمکند، عطش آنها رفع می‌شود.

از گیاهان دیگری که در قهستان کشت شد، می توان به ترتیب از پونه ، نعناع و جعفری نام برد.که در فصول به خصوصی به دست می‌آمد.همچنین از دیگر محصولات نواحی غربی خراسان جنوبی، آیسک،سرایان، فردوس، بشرویه و سه قلعه، انگور، هندوانه و خربزه دیم،گندم و جو بوده است.

به مرور زمان  با کاهش تدریجی آب کاشت محصولات با نیاز آبی کمتر از جمله انار و زعفران در این مناطق خراسان جنوبی معمول گشت.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *