مقالات

شهرستان میرجاوه؛ از قطب های کشاورزی سیستان وبلوچستان

شهرستان میرجاوه یکی از شهرستان های جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان به مرکزیت شهر میرجاوه می باشد. که از شمال شرق و شرق به کشور پاکستان، از جنوب و غرب به شهرستان خاش و از شمال غرب به شهرستان زاهدان محدود می‌شود.

آب و هوای شهرستان میرجاوه گرم و خشک و بیابانی است و با توجه به قرار گرفتن در کمربند بیابانی دنیا، در شمار کم باران ترین مناطق کشور قرار می‌گیرد. میانگین دمای هوا در میرجاوه در تابستان ۳۵ درجه سانتیگراد و در زمستان ۲۵ درجه سانتیگراد است. البته بخش لادیز در این شهرستان، به دلیل اختلاف ارتفاع بیش از هزار متر با مرکز شهرستان میرجاوه و هم چنین قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه تفتان دارای هوای مطبوع‌تر و بارندگی بیشتری است. سردترین نقاط استان سیستان و بلوچستان نیز در بخش لادیز قرار دارند.در شهرستان میرجاوه چند رودخانه‌ فصلی وجود دارد که در صورت بارندگی، جاری می شوند اما دو رودخانه لادیز و تمین در شمار رودخانه‌های دایمی این شهرستان هستند.آب لازم برای کشاورزی از آب رودخانه لادیز تامین می‌شود.

کشاورزی

آب و هوای مساعد شهرستان میرجاوه باعث شده تا این منطقه از کشور همواره یکی از قطب های کشاورزی در سیستان وبلوچستان به شمار رود. به گونه ای که 15هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت رفته است. که از این میزان 3 هزار هکتار به محصولات باغی و 7 هزار هکتار به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

محصولات کشاورزی در شهرستان میرجاوه با توجه به تفاوت‌های اقلیمی در سه بخش آن متنوع هستند. در بخش ریگ ملک و مرکزی محصولات بیشتر شامل گندم، جو، ذرت، یونجه و نخل خرما است.

ولی در بخش لادیز با توجه به لطافت هوا در این بخش و وجود منابع آبی در کوهستان‌ها فرآورده‌های کشاورزی بیشتر است. که شامل گندم، جو، ذرت، یونجه، کلزا، پیاز، گوجه فرنگی، نخود، عدس، لوبیا و محصولات جالیزی می باشد.

در بحث باغداری تمام میوه‌های سردسیری و حتی خرما در بخش لادیز بعمل می‌آید. که مواردی از آن عبارتند از: زردآلو، آلو، هلو، شلیل، گردو، بادام، آلبالو، گیلاس، زرشک و انواع و اقسام میوه‌های دیگری مثل توت، شاه‌توت .

٢۶ هکتار فضای گلخانه‌ فعال در شهرستان  میرجاوه وجود دارد. که محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان و فلفل دلمه‌ای تولید و به بازار عرضه می‌کند.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *