مقالات

صدر نشینی برخی محصولات کشاورزی در استان کردستان

استان کردستان از استان‌های پربارش دارای آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز در کشور است و این ظرفیت زمینه رونق کشاورزی را در استان فراهم کرده است.  به طوری که محور توسعه استان کردستان را می توان بخش کشاورزی دانست . به این معنی که اگر قرار است توسعه‌ای در کردستان اتفاق بیفتد با محوریت کشاورزی روی خواهد داد.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد . که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور محسوب می شود. عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان کردستان به طور متوسط در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار سطح زیر کشت زراعی ؛ یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول و میزان برداشت محصولات باغی هم از ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار سطح زیر کشت ، ۴۴۳ هزار تن است.

در استان کردستان چندین محصول کشاورزی صدر نشین  و داری مزیت رقابتی هستند . که می‌توان به گندم، توت فرنگی، سیب زمینی و گوشت قرمز، گوشت سفید، انگور، گردو و عسل اشاره کرد.

در ادامه به بررسی میزان تولید این محصولات در استان کردستان می پردازیم . با ما رسان آب همراه باشید.

کردستان با تولید ۸۱۸ هزار و ۹۸ تن گندم مقام سوم کشوری، با تولید ۳۲۹ هزار و ۶۷۰ تن سیب زمینی رتبه پنجم، با تولید ۴۳ هزار تن نخود مقام سوم، با تولید ۶۰ هزار و ۲۳۲ تن توت فرنگی رتبه اول، با تولید ۱۵۰ هزار و ۱۷۵ تن محصول انگور مقام دوم تولید انگور دیم را در کشور دارد.

این استان در تولید گردو هم با ۲۱ هزار و ۷۸۶ تن مقام دوم، در تولید «به» با ۶ هزار تن رتبه سوم، در تولید آلبالو با ۱۰ هزار و ۷۰۰ مقام سوم، در تولید گیلاس با ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن مقام چهارم، در تولید هلو و شلیل با تولید ۶۶ هزار و ۹۰۰ تن رتبه هشتم را در بین استان های مختلف کشور به خود اختصاص داده است.

سالانه ۶ هزار و ۶۸۳ تن محصولات گلخانه ای، ۷۰۰ هزار شاخه گل شاخه بریده، سه هزار و ۹۵۷ تن قارچ خوراکی هم در این استان تولید می شود؛ افزون بر محصولات زراعی و باغی، کردستان در تولید گوشت سفید و قرمز هم جزو استان های پیشرو بوده به شیوه ای که زنجیره ارزش در صنعت دامپروری و طیور در آن تکمیل شده است.

در نهایت آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که استان کردستان دارای پتانسیل بی نظیری در تنوع اقلیمی میوه‌های سردسیری و نیمه گرمسیری است . همچنین کردستان دارای دشت های مناسب و مستعدی به ویژه برای کشاورزی است که عمده آنها در شهرستان های قروه، بیجار و کامیاران قرار دارد.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *